Saturday, August 13, 2005

راستگو باش تا...

لیر حاکم بریتانی را سه دختر بود. گانریل زن دوک آلبانی، ریگان زوجه کرنوال و کردلیا دوشیزه جوانی که دو تن از پادشاهان آن‌موقع- دوک برگاندی و پادشاه فرانسه- خواستار وی بودند.
لیر پیر بیش از هشتاد سال زیسته بود و بسی فرسوده و ناتوان گشته بود پس تصمیم گرفت چند صباحی که از عمرش باقی است از اداره امور مملکت کناره‌گیری کند و خود را برای مرگ آماده سازد، به همین جهت خواست تا دخترانش را بیازماید و محبتشان را نسبت به خود بسنجد و پس از آن به همان نسبت ملک خویش را بین‌شان قسمت کند.
گانریل که بزرگ‌ترین ایشان بود گفت:« ای پدر! من تو را بیش از آن‌چه به گفتار آید دوست دارم. تو از روشنی دیدگانم در نزدم عزیزتر می‌باشی. آزادی و زندگانی من در مقابل محبت ورزیدن به تو پشیزی ارزش ندارد و...»
لیر از شنیدن سخنان وی دلشاد شد و چون تصور کرد قلب و زبانش همراهند از سر مهر پدری یک سوم از ملک خود را بدو بخشید.
سپس دومین دختر خود را خواند و ریگان گفت:« سرور من! محبت من نسبت به تو به قدری است که اگر آن‌چه را که خواهر من به‌خدمت عرض کرد تکرار کنم یکی از هزار و کمی از بسیار آن‌ها را گفته!ام و در حقیقت دل من آغشته به مهر تو که شاه و پدر عزیز من هستی است و جز شادی تو آرزویی ندارم و...»
لیر ثلثی دیگر از کشور خود را بخشید و به جوان‌ترین دختر خود رو کرد و گفت:« شادی من تو چه می‌گویی؟» و گمان داشت که وی همچون خواهرانش با سخنان نرم و محبت‌آمیز او را محظوظ خواهد کرد، لیکن کردلیا از چاپلوسی خواهرانش نفرت داشت و می‌دانست که دل ایشان از زبان‌شان بسی دور است این بود که جواب داد:« من شما را به اندازه‌ای که وظیفه به من حکم می‌کند دوست دارم نه کمتر و نه بیشتر» لیر متحیر شد و به کردلیا گفت که توضیح دهد که مبادا با دست خود روزگارش را تباه سازد. و کردلیا حرف خود را تکرار کرد.
کردلیا پدرش را خالصانه و بیش از سخنان تملق‌آمیز خواهرانش دوست داشت ولی شاه لیر دخترش را مغرور و سنگدل خواند و کردلیا بدون ارث و جهیز به عقد پادشاه فرانسه درآمد.
..................
امروز ناچار شدم که مثل کردلیا حرف‌های دلم را در چند کلمه سرد و عاقلانه خلاصه کنم.
خدا کند که منظورم را متوجه شوند.

نوشته‌هاي خوانندگان 18:

نوشته شده در تاريخ8:54 PMتوسط Anonymous Anonymous

من نفهمیدم
اشکال از گیرنده ی منه یا فرستنده

 
نوشته شده در تاريخ12:20 AMتوسط Anonymous Anonymous

سلام.فکر کنم همین درست باشه.بهتر از اینه که آدم خودشو و دیگران رو به چهار تا کلمه ی قشنگ فریب بده ولی بعدا...

 
نوشته شده در تاريخ1:18 AMتوسط Blogger bashar

Azizel Moshahedin , DOnt tamper with your Receivers , there is a malfunction in the Transmitter ! U may express yourself gently and honestly , those who like U will underestan and those who hate , let them do what they want.

 
نوشته شده در تاريخ8:42 AMتوسط Blogger فرزین

سلام مي خواستم باهاتون لينك بابادلم آيا ممنكه؟!

 
نوشته شده در تاريخ8:43 AMتوسط Blogger فرزین

مي خواستم باهاتون لينك بتبادلم ممكنه؟!

 
نوشته شده در تاريخ8:44 AMتوسط Blogger فرزین

مي خواستم باهاتون لينك بتبادلم ممكنه؟!

 
نوشته شده در تاريخ8:44 AMتوسط Blogger فرزین

مي خواستم باهاتون لينك بتبادلم ممكنه؟!

 
نوشته شده در تاريخ10:57 AMتوسط Anonymous Anonymous

salam mina joon shoma ham sakene france hasti
albatteh man nistam ha...

 
نوشته شده در تاريخ12:01 PMتوسط Anonymous Anonymous

درود...خيلي جالب بود راستي به منم يه سركي بزن

 
نوشته شده در تاريخ1:59 PMتوسط Anonymous Anonymous

کمی مرموز میزنی این روزا.چه خبره!؟

 
نوشته شده در تاريخ2:30 PMتوسط Anonymous Anonymous

نه ساینا جون. مرموزم کجا بود! نورا من کرمانشاه هستم. فکر کنم از کرمانشاه تا فرانسه یه ذره راه باشه! نیست؟ بابابزرگی من که متوجه نشدم چی گفتی. آقا محسن ایراد از گیرنده است.

 
نوشته شده در تاريخ4:49 PMتوسط Anonymous Anonymous

dastet dard nakone babate ..
rasti girande ro dadam tamir

 
نوشته شده در تاريخ5:19 PMتوسط Anonymous Anonymous

fekr konam filme in dastan ro didam, motmaen bash dir ya zood mota'vajeh mishe, va agar ham mota'vajeh nashodand, dige moshkele oonha ya oon ast, movafagh bashi

 
نوشته شده در تاريخ5:38 PMتوسط Anonymous Anonymous

روحان جون کامنتینگ وبلاگت رو بستی می خواستم بیام تولدت رو تبریک بگم. ایشالا صد سال سلامت و پاینده باشی

 
نوشته شده در تاريخ8:52 AMتوسط Anonymous Anonymous

اميدوارم آخر قصه خيلي بهتر از شاه لير بشه :)

 
نوشته شده در تاريخ12:30 PMتوسط Anonymous Anonymous

salam, etefaghan khoshhal misham in karo bekoni ke hade aghal natijasho begiram, mitooni be hamoon neveshteye akham link bedi ke man link hameye fasl ha ro be hamoon ezafe mikonam, mer c

 
نوشته شده در تاريخ12:31 PMتوسط Anonymous Anonymous

rastyy baraye tabrike tavalod kheili mamnoonam

 
نوشته شده در تاريخ2:33 PMتوسط Anonymous Anonymous

سلام
من هم با راستگویی موافقم
حالا راستش رو بگین برای ماهایی که دیر رسیدیم ! هنوز فیکزا باقی مونده ؟
اگر بخواهیم باید کی رو ببینیم ؟
در ضمن من از طریق صفحه شما تو پهنه کردستان قدم می زنم . همون سرزمینی که توش خدمت کردم

 

Post a Comment

برگرد به صفحه اصلي