Thursday, April 07, 2005

دینی برای همه موها

ادیان الهی و غیر الهی مشترکات عجیب و تفکربرانگیزی دارند که باعث به وجود آمدن سوالات فراوانی در ذهن می‌شوند.
توجه به موی سر و صورت یکی از این اشتراکات است.
مسلمانان:
زنان مسلمان به پوشاندن موهای خود از نامحرم امر شده‌اند. مردان به داشتن ریش توصیه شده‌اند. در مراسم حج موی مردان تراشیده می‌شود و البته مقدار کمی از موی زنان بریده می‌شود.
مسیحیان:
راهبه‌های مسیحی موهای خود را کاملا می‌پوشانند.زنان مسیحی وقت رفتن به کلیسا حجاب بر سر دارند.
یهودیان:
مردان کلاه کوچک و مدوری روی سر می‌گذارند ( کیپا) و ریش بلند دارند.زنان یهودی بعد از ازدواج به هیچ عنوان اجازه نشان دادن موهای خود به نامحرم را ندارند و یهودیان افراطی برای جلوگیری از تخطی از این فرمان موی سر زنان را می‌تراشیدند و به جای آن کلاه‌گیس به سر آنها می‌گذاشتند.
در ضمن در تورات ماجرای سامسون آمده. که توسط موهایش قدرت از خداوند می‌گرفت و بعد از تراشیدن موهایش به دست دلیله ارتباطش با خدا قطع شد و اسیر گشت.
سیک‌های هندی:
مذهب سیک مردان را از تراشیدن هر نوع تار مو منع می‌کند، موی مردان سیک تا شده یا گره زده در زیر عمامه جا می‌گیرد.
برهمن‌ها:
فقط موی جلوی سر و انتهای جمجمه را باقی می‌گذارند و باقی را می‌تراشند.
...
البته سایر فرقه‌های دنیا مثل بودائیان،ادیان بی‌شمار آفریقایی، سرخپوستان، اعتقادات دینی چین، دراویش و اهل حق و ... نیز برای موی سر و صورت دستورات خاصی دارند.
حالا چرا؟
دلیل اولی که به ذهنم رسید این بود که: هر فرقه برای جداسازی پیروان خود از سایر مردم علامت و نشانه‌ای لازم داشته تا تفاوت را اعلام کند و چه وسیله ای بهتر از موها که در بالاترین نقطه بدن هستند. به این وسیله پیروان هر دین به راحتی هم‌کیشان خود را می‌شناسند و در موقع لزوم برادری دینی خود را نشان می‌دهند.
دلیل دوم: بلند نگه‌داشتن یا پوشاندن مو کار سهل و ساده‌ای نیست و این کار به امر خدایی که در هر دین پرستش می‌شود مومن و متکی بودن به خدا را نشان می‌دهد. موی بلند یا حجاب دست و پاگیر به نوعی یادآور خداست و همراهی یاد خدا در تمام ساعات شبانه روز.
یک شکل شدن مردم و اجرا نکردن دستورات دینی شاید نشان دهنده ورود به مرحله‌ای از زندگی بشر باشد که همه دنیا از یک دین و دستور واحد تبعیت کنند.

نوشته‌هاي خوانندگان 9:

نوشته شده در تاريخ11:40 AMتوسط Blogger Medya

جه‌ template قشنگی !!! خودت طراحی کردی ؟ آفرین !

 
نوشته شده در تاريخ11:57 AMتوسط Anonymous Anonymous

خب البته رعایت حجاب در این مکان الزامی‌ست!!

 
نوشته شده در تاريخ1:00 PMتوسط Anonymous Anonymous

نمی دانم چرا شما کرماشانی ها به‌ کرماشان می گویید کرمان شاه

جوونه‌ من بگید کرماشان
ناسلامتی شما هم کردین...نیستین؟

 
نوشته شده در تاريخ6:30 PMتوسط Anonymous Anonymous

سلام.خوشحالم که حال مادرتون بهتر شده.این مطلب هم جالب بود.تا حالا ندیدم که با این دید به این موضوع پرداخته بشه.

 
نوشته شده در تاريخ10:58 PMتوسط Anonymous Anonymous

راست اش من تا آخرش رو خوب گرفتم، اما نفهميدم چه نتيجه اي مي خواي بگيري. هنوز هيچي معلوم نيست که آيا جهاني شدن مي تونه طرزِ فکرهاي گوناگون رو هم از بين ببره و متحد کنه؟ آيا بشر بر خلافِ همه ي تجربه ي تاريخي ش تن به «يک فکر براي همه» مي ده؟ اصلا اگه اين طور بشه، آيا همين بشر دوباره عليهِ خودش نمي شوره؟ يا تا اون موقع اين قدر تغيير مي کنه که اصلا براش مهم نباشه متفاوت فکر کردن و اصلا نتونه جورِ ديگه اي فکر کنه. اصلا آيا تمدن ها بالاخره زيرِِ بارِ جهاني شدن مي رن؟
نوشته ت خيلي حرفا داشت، و خيلي جا براي حرف زدن؛ اما من هنوز نمي دونم چه نتيجه اي مي خواستي بگيري.

 
نوشته شده در تاريخ8:03 AMتوسط Anonymous Anonymous

راستش قبل از نوشتن این مطلب فکر می کردم خدا چه کار به مو داره. اینهمه تاکید به مو در همه ادیان بی حکمت نیست. بعد که اون دلایل موقع تایپ کردن به ذهنم اومد دیدم که کمی راضی شدم ولی هنوز فکر می کنم دلیل واقعی رو پیدا نکردم. بعدش این فکر رو هم داشتم که قدما خیلی از این رسومات اجرا می شده ولی الان اکثر مردم دنیا با تفوتهای جزیی شبیه به هم لباس می پوشن. یا حجاب زنان در خیلی از کشورهای اسلامی هم رعایت نمی شه. با خودم گفتم لابد داریم آرام آرم به سمت یک دین واحد می ریم. منظورم همین ها بود.

 
نوشته شده در تاريخ10:21 AMتوسط Anonymous Anonymous

در مورد دينِ واحد، شايد بشه اسم اش رو گذاشت حقوق بشر. اين اون دين واحديه که بشر داره به سمت اش مي ره -تازه اون هم از لحاظِ اجتماعي- و بعيد مي دونم به اين سادگي بشه دين فردي رو يکسان کرد. يعني کاري کرد که ملت توي خلوتِ خودشون هم حتي مثلِ هم دعا کنن. تجربه ي کمونيست ها و کمي خفيف تر همين حکومتِ خودمون و خيلي هاي ديگه در طولِ تاريخ اينو به ما نشون مي ده.
اينو هم بگم که از اين موجودِ دو پا هيچي بعيد نيست!

 
نوشته شده در تاريخ3:05 PMتوسط Anonymous Anonymous

اتخاذ این نتیجه که دنیا به سوی بک آیین یا سبک واحد پیش می رود را باید جامعه شناسان و آنهم با تحقیقات گسترده اعلام کنند نه با موردی مثل لباس و مو... در ضمن تجربه نشان داده که هیچگاه بشر نمی تواند به سبکی واحد سوق پیدا کند چون طرز تفکرها و آیین ها در سراسر دنیا برای مردم آن منطقه مقدس است.مثلا ما میبینیم که در مشترک شدن پول اروپا که مردم آن از نظر فرهنگی شباهت بسیاری به هم دارند بر به مشکلات عدیده ای خورد و بعضی از ملل اروپایی با آن که دم از مدرنیته می زنند باز هم به پول سنتی خود علاقه دارند چه برسد به لباس و ...چه برسد به اینکه مردم ملل شرقی نیز همصدا با ملتهای غربی شوند که امری بعید و غیر قابل توصیف است...

 
نوشته شده در تاريخ3:13 PMتوسط Anonymous Anonymous

به قول علیرضا از این بشر زمینی هیچ چیزی دور از انتظار نیست. چندین اشتراک دیگه هم در ادیان دیدم که به مرور می نویسم.

 

Post a Comment

برگرد به صفحه اصلي