Tuesday, April 12, 2005

دکتر معین

دکتر معین یکی از 8 کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری امروز به دعوت انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه رازی به دانشکده ما اومده بود. این طور که شنیدم دانشگاه رازی چهارمین دانشگاهی بود که دکتر معین در اون درباره انتخابات سخنرانی می‌کرد ( بعد از دانشگاه‌های مشهد، تبریز و اصفهان).
سالن آمفی تئاتر دو برابر ظرفیت پر شده بود حدود 10 نفر هم از استادا که بیشتر از گروه شیمی بودن برای دیدن دکتر معین اومده بودن.
چیزهایی که از صحبت‌هاش یادم مونده این بود که: عقیده داشت در ایران باید به جای پیشرفت ساختارهای سخت افزاری ( بنا به تعبیر خودشون یعنی صنعت و کشاورزی) ساختارهای نرم افزاری ( یعنی فرهنگ و علم) رو توسعه داد. چون مطالعات نشان دهنده آن بوده که در دوره‌ای که ایران تمدن پیشرفته و درخشانی داشته علم و دانش حرف اول رو می‌زده و برتری علم و اندیشه در ایران نسبت به اروپا و... کاملا مشهود بوده.
درباره ساختار و ترکیب هیات دولت، عقیده داشت که باید بین مردم و دولت پشتیبانی و مشورت بیشتری برقرار باشه به همین منظور یک حقوقدان برجسته به عنوان مشاور حقوقی رییس جمهور انتخاب خواهند کرد که اختیارات قانونی و حقوق اجتماعی مردم و رییس جمهور رو در فواصل زمانی به اطلاع مردم برسونه و... . شاید مهمترین بخش حرف‌های دکتر معین این بود که قصد دارند ساختار وزارت‌خانه‌ها رو به طور بنیادی عوض کنند تا شاید تحولات و اصلاحات اجتماعی محقق بشه.
بعد از سخنرانی هم طبق عادت مرسوم پرسش و پاسخ کتبی و شفاهی به راه افتاد. سوالات اکثر بچه‌ها درباره زندانیان سیاسی، موضع دکتر معین در سیاست داخلی و خارجی و استعفای سال 78 ایشون بود. دکتر معین توضیح دادن که:« من وظیفه داشتم از دانشجویان دفاع کنم و شدیدترین نوع دفاع استعفا دادن من بوده»
درباره سیاست خارجی ( تا جایی که به خاطر دارم) حرفی گفته نشد فقط شنیدم که اگر وضع داخل مملکت درست باشد برای ورود به جامعه بین‌المللی اعتماد به نفس داریم. درباره رد صلاحیت از شورای نگهبان هم پرسیده شد که جواب داد معیارهای شورای نگهبان برای خودش محترم است ولی مورد تائید من نیست
از این حرف‌ها گذشته سوال یکی از اساتید( استاد شیمی محیط زیست که قبلا هم ازش نوشتم) جالب‌ترین سوالی بود که در جلسه مطرح شد:
دکتر مظهری میکروفن رو به دست گرفت و سلام و خیرمقدم و یه راست رفت سر اصل مطلب.
گفت:« بنده دو سوال دارم اول اینکه شهید مطهری فرمودند " عدل آن‌است که هرکس جای خودش بشینه و ظلم اونه که هرکس جای خودش نشینه" در همه دولت‌های گذشته این ظلم وجود داشته. خیلی از وزرا در جایگاهی نشستند که تخصص اون رو نداشتند...» صدای سوت و دست زدن بچه‌ها چند دقیقه ادامه داشت، استاد مظهری هم مثل همیشه مودب و موقر تعظیم کرد و ادامه داد: « آقای دکتر، ایران دانشگاه نیست. با توجه به اینکه شما در دوره وزارتتون کسی رو رییس دانشگاه کردید که فقط در دوره دبیرستان خونده که کرمانشاه در غرب کشور قرار داره و با فرهنگ این استان اصلا آشنایی نداشته، با ورود این رییس دانشگاه عملا به دو بخش خودی و غیر خودی تقسیم شده ( باز هم ابراز احساسات دانشجوها چند دقیقه نظم رو به زد) آقای دکتر اگر در دوره رییس جمهوری بخواهید این اشتباهات رو بکنید جبران ناپذیره. و سوال دومم درباره سیاست خارجی ایران و بحث استفاده از انرژی اتمی و دیدگاه شما در این زمینه است.»
دکتر معین جواب دادند که :« من کسی رو رییس دانشگاه کردم که به صلاحیتش ایمان داشتم. رییس دانشگاه فقط رییس اساتید نیست، رییس دانشگاه باید به ساخت و ساز ساختمان دانشکده و نخود لوبیای دانشجوها هم رسیدگی کنه، من می‌تونم برای شما ده‌ها دلیل بیارم که انتخاب من درست بوده و در ضمن هیچ‌کس بری از اشتباه نیست.» درباره سیاست خارجی دوباره به سیاست داخلی اشاره کرد و گفت:« ما در مرحله گذار دمکراسی در ایران هستیم نه تثبیت دمکراسی و دولت سختی‌های فراوانی در این مرحله داره که با کمک مردم و شرکت در انتخابات دولت قوی و مقتدری به وجود می‌آد که توانایی لازم در سیاست خارجی رو پیدا می‌کنه»
در ضمن سوال و جواب برگه‌های رای بین دانشجوها پخش شد و بعد از شمارش نتیجه جالبی به دست اومد:
3/44 درصد رای نمی‌دهم رو انتخاب کرده بودند، 9/32 درصد معین، 5/ قالیباف، 8/ توکلی، 8/ احمدی‌نژاد، 8/ رضایی، 6/1 ولایتی، 6/1 کروبی و 1/2 درصد هاشمی رفسنجانی.
...........
این هم از جلسه‌ای که به جای جشن تولدم رفتم. سعی کردم برای اولین بار ساکت بشینم و گوش بدم. ولی چند نفر از دوستام خیلی هم ساکت نبودند، جالب اینجاست که انتظامات مراسم از دوستانی تشکیل شده بود که پارسال همایش وبلاگ نویسان کرمانشاه رو با هم برگزار کردیم. حمید و رسول و لیلا و مهفام وچند نفر دیگه ،البته حضور فلاش درخشان این آقا هم نباید فراموش بشه.
من هم یک سوال برام پیش اومده بود که ای کاش می‌‌پرسیدم. وقتی ما اقتصاد سالمی نداریم معطوف کردن توجه به ترمیم ساختار نرم افزاری ( علم و فرهنگ)و توجه نکردن به کشاورزی و صنعت چه فایده‌‌ای داره؟

یک بخش از حرف‌های دکتر معین شاید برای همیشه به خاطرم بمونه. در باره رابطه تکامل و سازگاری گفتند:« هر چه حد تکاملی موجود زنده بالاتر باشه قدرت سازگاری بیشتری هم داره. ولی اگر مثل دایناسورها تکامل نیافته باشه منقرض می‌شه»

نوشته‌هاي خوانندگان 8:

نوشته شده در تاريخ8:45 PMتوسط Anonymous Anonymous

سلام.عجب شعاری!اتفاقا بر عکس اون چیزی که ایشون فرمودن ما در حال حاضر به پیشرفت در زمینه ی صنعت و کشاورزی بیش از هر چیز دیگه ای نیاز داریم .

 
نوشته شده در تاريخ12:02 AMتوسط Anonymous Anonymous

ازش خوش ام مي آد.. اما بعيد مي دونم که تأييد بشه...

 
نوشته شده در تاريخ7:24 AMتوسط Anonymous Anonymous

سلام . ميبينم كه سياسي شدين.
من دكتر معين رو از نزديك باهاش برخورد داشتم. مرد خوبيه. ولي متاسفم كه جناح شايسته سالاري كه اون بهش وابسته س در ماه عسل هشت ساله اي كه حالا ديگه رو به اتمامه جز كام گيري از ملت هيچ غلط ديگه اي انجام نداده. فقط كافيه يه نگاهي به روساي مشاركت در كرمانشاه بندازين تا موضوع دستگيرتون بشه. گول حرفهاي ظاهري آدمها رو هيچوقت نخورين.

 
نوشته شده در تاريخ2:56 PMتوسط Anonymous Anonymous

سلام مینا.گزارش جالبی بود.در مورد آقای معین باید بگم که ایشان با نظریات بدیعی که دارند گزینه ی مناسبی برای انتخابات هستند البته به شرطی که بتواند حرفهایش را پس از انتخاب شدن عملی سازد که بعید است.با پیشینه ای که آقای معین دارد کاملا مشخص است که ایشان توانایی ایستادگی در برابر فشارهای رادیکال های محافظه کاران را ندارد و حتی برای معرفی وزرای خود در مجلس بر به مشکل می خورد طوری که آبادگران یه رای مثبت به وزیران او نمی دهند.بقیه حرفام رو می تونی از لینکی که دادم بخونی.موفق باشی...

 
نوشته شده در تاريخ3:01 PMتوسط Anonymous Anonymous

در ضمن تولدت رو بهت تبریک می گم.همیشه شاد و پیروز باشی...

 
نوشته شده در تاريخ11:29 AMتوسط Anonymous Anonymous

باشه، چشم... چرا دعوا داری. خیلی سریع تایپ کردم یه بار هم همه نوشته هام پرید اشتباه تایپی بود. با پوزش از شما و اون آقای سلیمانی که لینک اشتباه شد

 
نوشته شده در تاريخ12:45 AMتوسط Anonymous Anonymous

hamamon midonim ke moshkelate in keshvar ba yenafar hal nemishe,hame avalesh shoarhaye goshnavaz midan,hame morede taeedan,baad ke omadan ro kar chi mishe? hamin ke hala mibinim.

 
نوشته شده در تاريخ6:59 PMتوسط Anonymous Anonymous

عجب

 

Post a Comment

برگرد به صفحه اصلي